Persuasiune


Directoarea şcolii din comună, înainte de a intra în miezul problemelor de pe ordinea de zi a şedinţei de după vacanţa mare, făcu ocolul mesei din cancelarie invitându-le pe tinerele profesoare să servească din ciocolata neagră ruptă în mici bucăţi aşezate grămăjoară pe o farfurioară de ceramică, prilej cu care le şi tachină, găsind cuvinte cu dublu înţeles pentru fiecare profesoară, ea primind în schimb numai cuvinte măgulitoare.

Se întoarse la catedră, îşi scoase din poşetă agenda, stiloul, smartphon-ul, apoi în timp ce se lăsă pe scaunul învelit într-o husă brodată, îşi trecu palmele peste fustă, un gest involuntar, fusta era mulată pe coapse. Aşteptă cu răbdare ca tinerele subalterne să pună capăt răsetelor şi discuţiilor amicale, şi abia apoi le vorbi pe un ton voit blând:

–  Dragele mele, o să vină şi domnul primar la această şedinţă a noastră, dar până atunci haideţi să dezbatem între noi problemele pe care le avem, ca să ştim care dintre ele ne depăşesc şi sunt de competenţa primarului sau a inspectoratului.

 –  Doamna directoare trebuia să ne fi spus că o să vină domnul primar, mă îmbrăcam şi eu…

 –  Lasă, drăguţo, că tu arăţi bine oricum te-ai îmbrăca.

 – Da, chiar aşa, aveţi dreptate! o aprobă tânăra profesoară pe directoarea pedantă  dar imediat făcu un gest care stârni râsete.

–  Gata, iar începeţi? Hai să intrăm în probleme! Nu o să încep cu situaţia manualelor şcolare,  cu sarcinile primite de la inspectoratul şcolar judeţean şi nici cu  prevederile noului statul al elevilor printre care una le dă lor dreptul de a ne cere socoteală pentru notele acordate. O să încep cu cea mai grea dintre problemele nerezolvate. Şi în noul an de învăţământ ne va fi greu cu şcola, la propriu vorbind. Nu s-a făcut nimic. Acoperişul, din plăci de azbest, este contorsionat. Am rugat un tâmplar să se urce în podul şcolii ca să vadă care e situaţia. Cica căpriorii sunt şubrezi. Grinzile din tavan sunt şi ele afectate, unele sunt putrede, lutul dintre grinzi este fisurat. Ar fi bine sa fie doar fisurat. Daca te uiţi mai cu atenţie o să vezi crăpături, crăpături mari şi adânci. Şă ştiţi, drăguţelor mele că nu-i de glumă. Nici nu trebuie sa vină un cutremur ca să ne convingem de starea în care se află şcoala noastră. Cine va scăpa cu viaţă dacă, Doamne fereşte!, ea se va dărâma? O mare nenorocire este iminentă. Nu mă încalzesc hârtiile, zecile de rapoarte către forurile superioare, de la primărie în sus. Cică nu sunt bani pentru reparaţia şcolii.

–   Doamna directoare, eu nu mai înţeleg nimic, au găsit bani pentru apă curentă, toaletă, pentru gaz şi centrală termică, şi nu mai sunt pentru reparaţia acoperişului?

–   Da, drăguţo, tu ai perfectă dreptate, dar şi acesti bani sunt doar pe hârtie, cică proiectul pentru atragerea de fonduri europene este în faza de verificare a eligibilitatii cererii de finanţare. Să uităm de aceste „bomboane fondante” şi în anul viitor de învăţământ. Problema care mă nelinişteşte este starea avansată de şubrezire a şcolii, oricând se poate întâmpla o nenorocire.

Sunetul melodios al smartphon-ului întrerupse orice murmur.

–   Da, bună ziua domnule, primar, vă aşteptăm, sunt aici cu toate fetele mele! … Îmi pare tare rău că nu puteţi veni! … Da, mă bucur că vă preocupă această problemă pe care nu pot să o rezolv fără ajutorul dumneavoastră. … Da, îmi pare bine că aţi găsit o rezolvare! … Da! … Cum? …Cuuum?! … Da nu se poate aşa ceva, cum de nu vă gândiţi şi la noi, la mine nu , că eu trebuie să ies la pensie, dar tinerele profesoare ce for face, cum se vor descurca, ştiţi foarte bine ce greu găsim un serviciu, chiar dacă oraşul este aproape. … Da! Să zicem! Dar, la ce vor zice părinţii elevilor v-aţi gândit? … Da? Şi dacă nu vor fi de acord ca micuţii lor să meargă la o şcoală din oraş? … Domnule primar, văd că vă arde de glume, mie nu! Eu nu sunt de acord cu această soluţie! … Da! … Da! … Şă ştiţi că nu rămâne aşa. Voi merge la inspectorat! … Nu! … Da! … O zi bună şi dumneavoastră. La revedere!

_____

1.

Şcoală nouă … dărâmată!

2.Dreptul elevilor de a contesta rezultatele evaluarii la lucrarile scrise.

Bine ai venit!

