Caprifoi

Mâna Maicii Domnului
Mâna-Maicii-Domnului

Caprifoiului, o plantă cu miros îmbătător, i se mai spune şi mâna-Maicii-Domnului. La mine în cartier ea creşte-n gardul viu, însă nu peste tot, semn că este o plantă aleasă. Se cere a fi  ocrotită. Mai nou, gardul viu se tunde cu drujba. I-am spus omului în salopetă verde-oranj şi  cu sculă cu motor în mână: – Să nu tai Mâna-Maicii-Domnului!

Până să-mi treacă ameţeala de la mirosul florilor de mâna-Maicii-Domnului, neavând ceva mai bun a face, am lăsat deoparte numele ei sacru, şi am luat la bani mărunţi acestea  patru litere: a, a, m, n.

Ele se îngemănează în AMAN şi MANA.

Aman nu este un cuvânt la îndemână, mai degrabă îndurare or iertare. Dacă punem diacritice, din aman dăm în amân – o flexiune a verbului a amâna – ca în expresia: Alo! Mă auzi păpuşă? Amân întâlnirea. Pe mâine la aceeaşi oră. Pa!

Al doilea cuvânt, mana, nu înseamnă mai nimic! Nimic la noi, mai mult la indieni, mana cu acent pe primul a, e un simbol mitologic. În schimb, tot la noi în grădina Maicii Domnului, din mana cu diacritice, răsar cuvintele: măna, mană, mâna, mână.

Măna
După fiecare ploaie cu soare via se măna. Domnul dădea, Domnul lua! Amin!

Mană
De la mană prunele se strică şi la iarnă n-o să mai bem ţuică. Mană are şi un sens nobil:  Un izvor de apă lângă casă este ca o mană cerească.

Mâna
Ion mâna boii la pădure, mâna şi din gură duios cânta. Cine nu s-ar supăra dacă i s-ar spune: – Mână, bre,  măgaru!, adică varianta soră cu: Plimbă ursu!

Mână
Şi astfel ai ajuns la mâna mea! Cum? Ai venit cu mâna goală? Sări şi dă o mână de ajutor! Lucrează cinstit, nu pe sub mână! Nu te spăla pe mâini ca Pilat din Pont! Eşti mână-n mână cu primarul? Poţi să te iei de mână cu el! Ai mâna lungă. Degeaba dai din mâini şi din picioarre că nu o să ajungi pe acel post mare. Dacă aş şti că eşti cinstit cu amândouă mâinile te-aş ajuta. A fost suficient ca o mână de oameni să iasă în stradă şi primarul a făcut un pas înapoi. După masaj, Ion se simţea alt om, de parcă fata îi luase  boala cu mâna. Mai voiam să scriu ceva dar am uitat de la mână până la gură. A, da! Cât se crede el de mare şi tare, nu va scăpa, cât de curând va fi dat pe mâna justiţiei! Nici nu ştiu cum e mai bine, să fii mână spartă or mână strânsă. Ea are mână uşoară, nici n-am simţit când mi-a băgat acul în venă. O iubesc! Bag mâna în foc că-i fată cinstită. O să-mi iau inima-n dinţi, şi am să-i cer măna, una la mână, a doua la mână,  dacă mă refuză, înseamnă că nu mi-a pus Dumnezeu mâna în cap! Cui să cer o mână de ajutor? Nu o să stau cu căciula în mână în faţa nimănui. Până la urmă ce-şi face omul cu mâna lui se cheamă lucru manual.  Până una-alta,  eu am mână liberă! Mână calul, birjar!

5 gânduri despre &8222;Caprifoi&8221;

  1. mana-pământului = rodul-pământului
    mana-jidovului = zmeur, zmeurar.
    mană-de-apă (Glyceria aquatica) = (reg.) roua-cerului
    mâna-Máicii-Dómnului = palma-Maicii-domnului, palma-pământului

    Apreciază

      1. Așa este, mama natură este foarte generoasă căci plantele “sunt minunile pe care Dumnezeu le-a pus pe pământ”, și se spune că nu există boală care să nu aibă leac în natură, totul e să le descoperim și cum ați spus, să le deosebim pe cele bune de cele rele sau să le cunoaștem modul de folosire (dozajul).
        Toate cele bune !

        Apreciat de 1 persoană

Bine ai venit!

