Titanic Vals


Tudor Musatescu s-a născut în 22 februarie 1903 şi a trăit 67 de ani.   Marica Beligan (fosta soţie a actorului Radu Beligan)  a  avut inspiraţia de a-i lua un interviu  cu puţin timp înainte de ziua fatidică, 04 noiembrie 1970. Interviul –Ultimul dialog– a fost publicat în revista Teatrul.

Când a fost întrebat care este prima piesă pe care a văzut-o şi care l-a impresionat,  maestrul a răspuns:

Înşir-te mărgărite. Aveam 13 ani şi venisem să-mi iau premiul de la „Tinerimea Română“. Îmi amintesc că la spectacol se găsea şi Victor Eftimiu. Mi-am dorit atunci, pe loc, definitiv, să devin autor dramatic, să ies la final să culeg aplauze şi să mi se zică „maestre“. Dar de ieşit la aplauze n-am ieşit niciodată. Consider că publicul trebuie să-şi imagineze autorul piesei pe care o vede, să-i poată face portretul după propria lui fantezie şi că nu şade frumos să-i spulberi iluziile.”

La întrebarea: Dar dacă printre aceşti poeţi, astăzi respinşi de dv. sau de gustul public, se află talente care mâine vor face gloria literaturii româneşti?, Tudor Muşatescu a răspuns:

„În aşteptarea lui Godot trăim cu toţii, dar nu e nevoie pentru asta de 450 de volume tipărite deodată. Decât să-mi pierd vremea ca să descopăr un vers bun într-o tonă de hârtie, mai bine-mi scriu memoriile. Evident, din când în când, apariţia unui poet (ca Sorescu) sare în ochi. Mai ales lângă atâtea delicate şi cartonate comprimate de tăcere.  Eu nu scriu cronică literară fiindcă mi-e milă de aceşti poeţi de rând, dar în memoriile mele, care sunt cea mai sinceră cronică (alături de elogiile către Marin Sorescu sau Nichita Stănescu sau Ana Blandiana), mă ridic contra tuturor făcătorilor şi agramaţilor care ţin afişul zilei.”

„Ce credeţi despre umor?”

„Umorul adevărat este haz cu studii universitare. A nu se confunda cu mitocănia veselă.”

„Cum o ducem cu umorul?”

„Cât mai trăiesc eu, bine.”

Piesa de teatru Titanic Vals  a avut premiera în 1932 la Teatru Naţional din Bucureşti.

După 32 de ani, în anul 1964, s-a turnat filmul Titanic Vals!  Regia: Paul Călinescu. Actori: Grigore Vasiliu-Birlic, Silvia Fulda, Kity Gheorghiu Mușatescu, Coca Andronescu, Mitzura Arghezi Cameniță, Lucian Dinu, Liviu Bădescu, Ion Dichiseanu, Ion Finteșteanu, Mihai Fotino, Ion Lucian, Horia Căciulescu, Constantin Rauțchi, Tamara Buciuceanu, Ștefan Mihăilescu-Brăila.

Replici memorabile:

„Să nu cumva să te sinucizi că …  te omor!” „nu mă sinucid mamă-soacră, fii pe pace, mă duc la club să spun că primesc candidatura!”

„Domnu Procopiu, cât mă costă să te faci că nu l-ai văzut ( testamentul)?” „Mă jigniţi madam Necşulescu!”…  „Da de ce să nu iei!, toată lumea ia, şi justiţia, şi guvernul, şi vodă! De ce să calci legile sfinte ale ţării, tocmai dumneata care eşti om de lege!”

Spirache Necşulescu, candidatul Partidului Liberal: „Iubiţi alegători eu nu sunt orator şi nu vreau să siluiesc cu vorbe  meşteşugite voinţa dumneavoastră!De aceea n-am să vă spun decât două cuvinte, şi aceste două cuvinte sunt: Vă rog să nu mă votaţi! Vă roog să nu mă votaţi!”

2 gânduri despre „Titanic Vals

Bine ai venit!

