Trăiri


Nu intru în detalii pentru a vă spune cum se mânâncă un măr. Cine nu a mâncat un măr? Toată lumea de la Adam încoace! Dacă nu simţi nicio trăire, dacă nu simţi că te înalţă de la pământ la cer, atunci înseamnă că îl mănânci ca pe orice altceva. Nu sunt două mere la fel, chiar dacă sunt din acelaşi ram. Îmi îngăduiţi un mic sfat: nu vă grăbiţi să-l mâncaţi; priviţi-l!, învârtiţi-l!, mirosiţi-l! şi de-abia apoi căutaţi locul de unde să-l începeţi, să-l muşcaţi…
Cine nu are mere! Şi eu am mere! Cum să stai cu fructul Evei în casă şi să nu te înfrupţi din el? Todeauna îmi spun că mărul de pe masă este singurul, ultimul… Oho! cum îl mănânc, cu câtă voluptate!
Sunt şi excepţii, când ea nu suportă zgomotul ca de vreascuri rupte iscat atunci când eu îmi umplu gura cu zemosul fruct, pe care apoi meticulos, ca un şarpe boa, îl macin între măsele ca pe grăunţele prinse între două pietre de moară. Ce-aş putea face?
Un remediu, ca anestezic, înainte de a mă înfrupta, e să-i dăruiesc şi ei un măr. Apoi o las pe ea să ia o gură din el, apoi muşc eu cât timp ea mestecă… Ea muşcă când eu mestec… Ea mestecă când eu muşc… Eu mestec! Ea muşcă… Ea şi eu, eu şi ea, asta până reuşim să ne sincronizăm: muşcăm, mestecăm… Pentru a alunga monotonia, încerc să conversez cu ea, deşi nu este sănătos ca în timp ce mănânci să şi vorbeşti…
Mi se întâmplă ca ea să-mi refuze mărul. Nu-l vrea şi pace! Îmi iau mărul, fain frumos, mă retrag să-l mânănc în intimitatea mea.
Asta e o altă trăire, e mai săracă în conţinut, şi nici nu merită dezvoltată!…

Supliment literar, o poezie de Nichita Stănescu:

Părându-mi rău de adolescenţă

Era o dungă albă pe atunci,
răvăştă in piezis,
dinspre arbori spre trotuare.
Noi treceam alunecând,
paşii nostri atingând clipele rătăcitoare.
O, erai un om frumos, şi subţire, foarte palid!…
Printre ochii tăi curgea un mănunchi de aripi albe,
parcă cineva de sus
cu o coasă retezase
din spinarea lui Iisus
aripe melodioase.
Tu treceai mânjit pe aripi
şi cu pene şi cu fulgi.
Unde eşti tu cel de-atuncea,
unde fugi?

2 gânduri despre „Trăiri

Bine ai venit!

