Thalia



Sursă foto

Părăsesc cabina mea, din spatele cortinei, înainte de ultimile replici. Sfârşitul piesei în două acte “O noapte cu tine” îi prinde pe Sofin şi Midia într-o trăire sentimentală vecină cu extazul. Ei îşi vorbesc în şoaptă, vorbele lor sunt dulci ca mierea. Pentru a trăi aceste clipe de sfinţi îndrăgostiţi, ei s-au duelat în cuvinte tăioase ca sabia, încă din primul act. Nu mai am eu ce să le suflu! Şi nici nu voi să fiu eu spinul din firul de roză primit de Midia din mâna îndrăgostitului Sofin. Eu am un rol ascuns, sunt ca roata de rezervă, intervin în caz de pană… de cuvinte. Am făcut carieră în penumbra maestrului. Sunt liliacul din culisă. Nu-s de mine, luminile rampei.Îl chem pe Lăbuş printr-un gest pe înţelesul lui. El se apleacă, îmi linge pantoful, eu îi pun lesa. Ieşim, amândoi, pe uşa din spatele Teatrului. Aud zgomote înfundate ca de la bătutul covoarelor, apoi ca tropăitul unei herghelii de cai. Sunt apluze. Ele curg pe ei ca o binecuvântată ploaie după o zi călduroasă de vară. Nu asta îşi doreşte un actor? Este plata efortului de a intra în pielea unei alte persoane chiar şi numai pentru un ceas jumătate.

Îmi ridic gulerul pardesiului. Îmi îndes pălăria pe cap. Lăbuş merge la pas cu mine, se freacă de blugii mei. Aerul este umed şi rece. Este seară de noiembrie. Luminile oraşului sunt învăluite în ceaţă. Cunosc oraşul ăsta atât cât să nu mă rătăcesc pe drumul dintre Teatru şi Hotel, dintre Hotel şi casa ei, casa Oanei. O s-o caut la telefon. O să-i fac o surpiză. Ajung în dreptul barului Intim. Aş vrea să beau ceva tare. Urcăm scările, nu intrăm în local, rămân pe terasă. Simt că asta vrea şi Lăbuş; de când m-am lăsat de fumat nici el nu mai suportă fumul. Şi-apoi dacă intru fără maestrul Sofin e ca şi cum aş intra la stână. Cine sunt eu? El este cel adulat. Eu, pe lângă el sunt mai puţin decât un actor ratat. Caut o masă liberă. Mă aşez. Scaunul e rece. Lăbuş mi se cuibăreşte între picioare. Mă caut prin buzunare. Încă mai am ticuri de fumător, să-mi scot ţigările, să-mi caut bricheta. Ca să-mi astâmpăr năravul îmi frec mâinile. Degeaba. Asta nu mă încălzeşte.

Din bar intră pe terasă o chelneriţă ţinând în mână o tavă cu două pahare pline cu o licoare de culoarea frunzii arămii. Se îndreaptă, păstrând echilibrul tavei, spre singura masă ocupată, în afară de asta la care stau eu. Se întoarce, vine spre mine. E numai zâmbet. Într-un anume fel are şi ea un rol de jucat.

– Cu ce vă putem servi? … Aaa! Tu eşti, Bebe? Să nu te recunosc!

– Lili?! Servus Lili! Tot pe aici? Nu ai plecat în Italia? Şi dacă văd eu bine, nu te-ai schimbat deloc. Arăţi super bine!

– Merci! Eşti singur? Unde este Sofin?

– Maestrul!…Sunt cu Lăbuş. Pe Sofin l-am lăsat pradă fanilor, să-l devoreze doamnele… cu tot cu fular!

– Măi, ce-mi place de el aşa cum şi-l poartă. E inconfundabil tipul!

– Maestrul!… O să-ţi fac eu cadou un fular mare şi lung atât cât îţi doreşti tu, dacă îmi aduci o vodcă mare…

– Nu mă-ntrebi de Oana?

– … Nu! … Stalinskaia, să fie!

– Chiar dacă nu vrei să ştii, află că de când s-a deschis stagiunea de toamnă, Oana dă târcoale pe la Intim.

– Îmi spui mai multe după ce o să beau o gură de vodcă. Lili, nu-ţi-e milă de mine? Vrei să-ngheţ ca un rahat?

– De-abia aşteaptă Lăbuş să vadă asta. Hai, Bebe, fii vesel, nu te las eu să-ngheţi. Vine Lili, imediat!

Apelez, din agenda mobilului, numărul Oanei… Aud o vocea neutră: număr nealocat! Arunc telefonul pe masă.
Dacă vine maestrul, o să-i cer o ţigară, la el găseşti, negreşit, el fumează de fandoseală. Uite-l! A ieşit pe treptele Teatrului! Este fără Midia. Ea întârzie în cabină, îi trebuie mai mult timp ca să reintre în haina civilă.
O tipă se apropie de Sofin cu mâinile ridicate, parcă ar vrea să-l ia pe sus. Sofin o strange în braţe, dar nu oricum, ci cu o anumită graţie în gesturi, se pricepe tipul. Se prind de mâini. Vor să plece împreună. Lumea nu-i lasă. Vin doamne, nu toate tinere, ca să-l atingă ca pe sfintele moaşte. El le zâmbeşte, le trimite bezele. Cu greu scapă de mulţime. Sofin vine spre Intim, cu tipa aceea, îmbrăţişaţi ca doi îndrăgostiţi. O să-i cer o ţigară! Pentru el ţigările sunt un moft.

– Poftim vodca, boierule!

– Bine că te-a adus Domnul! …Hmm! Simt că mă încălzeşte! Lăbuş, ţie ce-ţi doreşte inima într-o seară rece de noiembrie? Lăbuş scânceşte.

– Ultima oară când Oana a intrat la Intim era cu…

N-o mai ascult pe Lili, ei îi place să mă cicălească. Îl văd pe Sofin că se opreşte cu admiratoarea lui chiar în dreptul terasei. Poate mă înşel eu. Ei stau sub o cascadă de lumină albă, artificială, strecurată de ceaţa lăptoasă. Sofin se apleacă spre ea. O îmbrăţişează. Se sărută. Omul ăsta joacă teatru în aer liber!? Sofin are gesturi de admirator. S-au inversat rolurile!… Ea se desprinde din îmbrăţişare.Îşi aranjează părul. După felul cum îşi dă capul pe spate, îmi aminteşte de … Se întoarce cu faţa spre terasă. Cred că o văd bine! … Este chiar ea… Se uită spre mine!?

Mă uit la Lili! Lili mă priveşte mirată, ca şi cum nu ea a fost sărutată de maestrul… Lăbuş iese dintre picioarele mele, se smuceşte în lesă. Mă uit din nou spre cei doi de sub clopotul de lumină. Ea îl trage de mînă pe Sofin. Sofin îi arată, într-un mod ceremonios, calea spre Intim. Din gesturi, se vede că ea nu asta îşi doreşte. Ea îi şopteşte ceva la ureche…

El o cuprinde cu braţul de după umăr. Ea se ţine de fularul lui viu colorat şi lung cât trei scule de lână. Aşa, îmbrăţişaţi, se duc pe stradă în sus, ca două frunze geamăne legănate de vânt, spre casa ei, sau spre hotelul… Ce mai contează!… După ei s-a lăsat cortina!

– Lili, cauţi pe cineva?… Adu-mi, te rog, de-ndată, ţigări şi-un foc!

– Ţigări? Ce-ţi veni? Nu am Pall Mall!

– Îs bune şi Plugaru…

Vezi tu, Lăbuş, cum e viaţa mea de artist! Eu îi suflu maestrului, pe ascuns, din culisă, el îmi suflă de sub nas, amica, şi o face la vedere, la scenă deschisă.
Lăbuş, te înţeleg din priviri. Să nu-ţi pară rău că nu poţi să-mi spui ce-ar trebui să fac!… Să tac!

Recomandari:
Vania, Cella

5 gânduri despre „Thalia

  1. MFC 46. « Ioan Usca

Bine ai venit!

